Uroczystość Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata – 23.11.2025

1. Uroczystość Jezusa Chrystusa, Króla Wszechświata jest ostatnim, mocnym akordem przed Adwentowym wyciszeniem.
    W Liturgii Kościoła, obchodzimy tę uroczystość w ostatnią niedzielę Roku Liturgicznego dla podkreślenia, że wszystko 
    ma swój początek i będzie miało swój koniec w Jezusie Chrystusie. 37 Rocznica poświęcenia Kościoła w Pilchowie.
    Od dzisiaj w naszej Diecezji będziemy obchodzić Tydzień Biblijny. Zachęcam do czytania pisma świętego codziennie. 
    O godz. 16.00 różaniec za zmarłych i po nim Msza św.

2. W listopadzie w dni powszednie Msza św. o godz. 17.00, a w każdy piątek różaniec i Msza Święta za zmarłych
    polecanych w wypominkach.

3. W środę Nowenna do MBNP.

4.  W piątek różaniec i Msza Święta za zmarłych polecanych w wypominkach.

5. W przyszłą niedzielę rozpoczniemy ADWENT – czas radosnego oczekiwania na przyjście Chrystusa. Rozpoczniemy też nowy rok
    duszpasterski pod hasłem: UCZNIOWIE – MISJONARZE. Wiodącym tematem tego roku będzie FORMACJA CHRZEŚCIJAŃSKA,
    bez której nie ma rozwoju życia chrześcijańskiego i odnowy Kościoła.  Poświęcenie opłatków na stół wigilijny - ofiara przeznaczona   
    będzie na ogrzewanie kościoła. 
   O godz. 16.00 trzecia Msza św.

6. W dniach od 28 - 30 listopada w Wyższym Seminarium Duchownym odbywać się będą Rekolekcje dla Młodych Mężczyzn. 
     Zgłoszenia do 24 listopada. Szczegóły na plakacie.

7. 6 grudnia w remizie Ochotniczej Straży Pożarnej w Zbydniowie odbędzie się jubileuszowa - piętnasta - edycja mikołajkowej zbiórki     
     krwi. Szczegóły na plakacie.

8. W niedzielę, 23 listopada o godzinie 19 w Bazylice Konkatedralnej Matki Bożej Królowej Polski w Stalowej Woli odbędzie się wyjątkowe
     wydarzenie muzyczne - oratorium „Zło Dobrem Zwyciężaj”, poświęcone błogosławionemu księdzu Jerzemu Popiełuszce. 
     Szczegóły na plakacie.
   
9. Ojcowie Dominikanie w Tarnobrzegu organizują Warsztaty Muzyki Liturgicznej w dniach 5 – 7 grudnia. Szczegóły na plakacie.

10. Prasa katolicka.

11. Sprzątanie kościoła.


Katecheza, 23 listopada 2025.
Co oznacza prawda o zstąpieniu Chrystusa do piekieł?
Odmawiając Skład Apostolski, powtarzamy słowa o zstąpieniu Chrystusa do piekieł. Dla wielu chrześcijan ta prawda jest niezrozumiała. Nie brakuje takich, którzy zstąpienie Chrystusa do piekieł rozumieją jako zejście do świata potępionych. Spróbujmy więc wyjaśnić w czasie dzisiejszej katechezy co ta prawda wyraża?
Od początku istnienia Kościoła prawda ta była obecna w jego nauczaniu i liturgii. Autor Starożytnej homilii na Wielką i Świętą Sobotę obrazowo opisał to wydarzenie tak: Chrystus „idzie, by odnaleźć pierwszego człowieka, jak zgubioną owieczkę. Pragnie nawiedzić tych, którzy siedzą zupełnie pogrążeni w cieniu śmierci; by wyzwolić z bólów niewolnika Adama, a wraz z nim niewolnicę Ewę”. Do sprawiedliwych, którzy wraz z pierwszymi ludźmi czekają na Odkupiciela, woła: „Zbudź się, który śpisz! Nie po to bowiem cię stworzyłem, byś pozostawał spętany w Otchłani. Powstań z martwych, albowiem jestem życiem umarłych” (por. KKK 635).
Prawda wiary o zstąpieniu Jezusa do piekieł jest wyrażona językiem minionych czasów. Miejsce przebywania zmarłych, do którego zstąpił Jezus, określano mianem otchłani, Szeolu, Hadesu, lub – w staropolszczyźnie – piekieł. Tej krainy zmarłych „nie należy utożsamiać (...) z piekłem potępionych” (Kompedium KKK 125). Owe „piekła” należy rozumieć jako „los tych wszystkich zmarłych, zarówno sprawiedliwych, jak i złych, którzy zmarli przed Chrystusem. Zmarły Chrystus, w swojej duszy zjednoczonej z Jego Boską Osobą, dołączył w krainie zmarłych do sprawiedliwych, którzy czekali na Odkupiciela, aby dostąpić łaski oglądania Boga” (Kompedium KKK 125).
W tej krainie zmarli pozbawieni byli oglądania Boga i odłączeni od Niego (por. Ps 6,6; 88,11–13; 115,17). Wejście Jezusa w rzeczywistość śmierci oznacza podzielenie przez Niego powszechnego losu ludzi i przyjęcie na Siebie wszystkich konsekwencji z nim związanych – poczucia samotności w obliczu śmierci, opuszczenia i ciemności. Solidarność Jezusa z losem człowieka jest tak silna, że wkracza On w rzeczywistość człowieczego bytu związanego z grzechem i śmiercią. Szatan chciał oderwać człowieka od Boga, zamknąć mu drogę do nieba, a życie ziemskie oraz wieczne uczynić życiem bez Boga. Stąd wielka wartość zstąpienia Jezusa do otchłani śmierci, bo oto „nawet umarłym głoszono Ewangelię” (1 P 4,6). W ten sposób dokonało się zwycięstwo Chrystusa nad mocami zła, grzechu i śmierci. Bóg pustkę śmierci człowieka wypełnił swoim życiem, które nie zna granic. Dzięki temu zwycięstwu możemy śpiewać o Chrystusie jako Zwycięzcy śmierci, piekła i szatana.
Tego zwycięstwa nad piekłem i szatanem nie można jednak rozumieć jako unicestwienie piekła potępionych i wyzwolenia zeń zarówno złych, jak i sprawiedliwych. Ich los nie jest identyczny. Potwierdza to sam Jezus w wielu przypowieściach – między innymi w przypowieści o ubogim Łazarzu, który oczekiwał wyzwolenia dusz sprawiedliwych na łonie Abrahama (por. KKK 633). Dzięki śmierci Jezusa dostąpiły i dostępują odkupienia wszystkie, minione i obecne pokolenia sprawiedliwych, którzy całą swoją ufność i nadzieję pokładają w Bogu i Jego Miłosierdziu. Tajemnica zstąpienia Jezusa do piekieł jest ciągle obecną w naszym życiu Dobrą Nowiną o zwycięstwie życia nad śmiercią i powołaniu człowieka do życia wiecznego.